لوگو رایانو - آرم مجموعه رایانو - لوگو فروشگاه رایانو
۰

با ما در تماس باشید            09185032000

سبد خرید

جدیدترین روش آموزش اسمبل کامپیوتر

آموزش اسمبل کامپیوتر

اسمبل کردن کامپیوتر که با نام مونتاژ یا جمع کردن سیستم نیز شناخته می شود نیاز به طی کردن فرآیندی خاص دارد. با توجه به اینکه بسیاری از افراد قصد دارند رایانه‌های شخصی را برای اجرای بازی های سنگین و نرم‌افزارهای حرفه‌ای جمع‌آوری کنند، هنگام خرید قطعات مختلف و اسمبل کردن سیستم باید این فرآیند با دقت بالا طی شود. هنگامی که قصد اسمبل کردن یا جمع کردن یک کامپیوتر را دارید باید مراحل مختلفی را طی کنید. ابتدا با خرید قطعات کامپیوتر متناسب با نیاز خود اقدام خواهید کرد. پس از آن میتوانید قطعات سخت افزاری خریداری شده را به هم متصل کرده تا کامپیوتر شما ایجاد شود. این کار برای بسیاری از افراد لذت بخش و کمی زمان بر است.

مجموعه رایانو در مورد اسمبل کامپیوتر به شما کمک می کند تا به راحتی بتوانید این فرآیند را طی کنید. با توجه به اینکه امروزه قطعات سخت افزاری در شکل های مختلف و با استانداردهای گوناگون تولید می شوند، هنگام انتخاب و خرید قطعات باید آگاهی کامل از قدرت سخت افزار مختلف داشته باشید. حتی اگر آشنایی کامل با جمع کردن کامپیوتر و رایانه شخصی ندارید، می توانید پس از طی کردن مراحل زیر به راحتی کامپیوتر مورد نظر را جمع کنید یا اینکه از مهندسین مجرب مجموعه رایانو مشاوره تلفنی و حضوری کنید.

انتخاب قطعات مناسب و درست از نکات مهم برای جمع آوری یک PC شناخته می شود. فراموش نکنید گاهی اوقات برخی از قطعات با سایر سخت افزارهای سیستم سازگاری مناسبی نداشته و برای شما ممکن است مشکلات جدی ایجاد کنند. به همین علت سعی کنید در کنار افزایش اطلاعات خود، برای اسمبل کامپیوتر از یک فرد وارد به این امر مشاوره های لازم را دریافت کنید. برای دریافت مشاوره از مجموعه رایانو میتوانید درخواست پشتیبانی بزنید.

آشنایی با قطعات کامپیوتر

یک سیستم کامپیوتر از قطعات و سخت افزارهای مختلفی ایجاد می‌شود. انتخاب صحیح هر کدام از این قطعات متناسب با سخت افزارهای دیگر از نکات مهم و ضروری شناخته خواهد شد. رایانه‌های شخصی از محفظه نگهدارنده برای قطعات با نام کیس (Case) استفاده خواهند کرد. خرید کیس برای افرادی که سعی در اسمبل کامپیوتر با قدرت بالا دارند از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به اینکه کیس و جعبه نگهدارنده سخت افزار در شکل های مختلف تولید و روانه بازار می شوند، سعی کنید اطلاعات کافی در مورد جنس و سایز محفظه به دست آورده تا عملکردی بهینه از آن دریافت کنید.

یکی دیگر از مواردی که هنگام اسمبل کامپیوتر در نظر باید بگیرید، خرید سی پی یو و یا پردازنده (CPU) خواهد بود. در واقع یکی از مهمترین مراحل برای اسمبل رایانه، انتخاب خرید پردازنده محسوب می شود. با توجه به اینکه قطعات سخت افزاری دیگر رایانه باید متناسب با قدرت پردازنده انتخاب شوند، هنگام خرید باید دقت بالایی به خرج دهید. امروزه پردازنده‌ها با توان های مختلف و تحت برندهای گوناگون تولید و روانه بازار می شوند. اگر قصد اسمبل یک کامپیوتر و سیستم گیمینگ را دارید، پردازنده انتخاب شده توسط شما باید قدرت عملکرد بالایی داشته باشد.

خرید پردازنده اینتل و پردازنده AMD از جمله موارد مهم برای اسمبل رایانه شناخته می شوند. این دو برند رقابت گسترده‌ای برای تولید پردازنده‌های خود ایجاد کرده اند. پردازنده های amd با قدرت بسیار بالا می توانند مورد استفاده قرار گیرند. در طرف مقابل، اینتل سعی کرده تنوع بسیار بالایی در تولید پردازنده یا cpu های خود به کار برد.

مورد بعدی برای اسمبل کامپیوتر، خرید پاور یا منبع تغذیه به شمار می رود. با توجه به اینکه عملکرد پاور یا منبع تغذیه تاثیر مستقیم بر روی تمام سیستم دارد، انتخاب محصولی با توان ایده آل حائز اهمیت خواهد بود. بسته به توان و قدرت سخت افزارهای دیگر، منبع تغذیه باید با توان مناسب انتخاب و خریداری شود. پاور به عنوان منبع تامین انرژی و ولتاژ مورد نیاز قطعات دیگر با فن های قدرتمند به خوبی می تواند عملکرد خود را نشان دهد. برندهای مختلفی برای خرید پاور یا منبع تغذیه محصولات خود را روانه بازار می‌کنند. خرید منبع تغذیه گرین و منبع تغذیه آرکتک در کنار پاورهای قدرتمند گیمدیاس و پاورهای فوق العاده تسکو می تواند خیال شما را از محصولی با کیفیت راحت کنند.

در کنار این موارد، برای اسمبل کامپیوتر، قطعات دیگری نیز باید انتخاب شوند. کارت گرافیک از دیگر موارد مهم برای بستن یک سیستم کامپیوتری محسوب می شود. پردازنده های گرافیکی امروزه با قدرت بسیار بالا، کیفیت فوق العاده ای برای اجرای نرم افزارهای سنگین و بازی های حرفه ای از خود نشان می دهند.

اگر قصد اسمبل کامپیوتر گیمینگ و سیستم فوق حرفه ای را دارید، انتخاب کارت گرافیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. کارت‌های گرافیک مدرن و استاندارد با کیفیت و توان فوق العاده می توانند بخش زیادی از نیازهای کاربران را برطرف کنند. اگر به دنبال انتخاب و خرید کارت گرافیک مقرون به صرفه هستید، گزینه‌های مختلفی توسط برندهای بایوستار، آرک تک، افاکس، ایسوس و پلیت می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. فن های قدرتمند به کار رفته در کارت گرافیک این امکان را به کاربر می دهد تا پس از استفاده طولانی مدت، هیچگونه مشکلی بر روی آن مشاهده نکنند.

اسمبل کامپیوتر نیاز به خرید حافظه اصلی رم نیز خواهد داشت. یکی از ساده‌ترین انتخاب ها برای اسمبل کامپیوتر، انتخاب و خرید رم کامپیوتر محسوب می شود. با توجه به اینکه رم به عنوان حافظه موقت می‌تواند داده های هارد دیسک را فراخوانی کند و پس از پردازش توسط پردازنده آنها را اجرا نماید، هر اندازه فضای بیشتری داشته باشید، سرعت سیستم شما نیز افزایش می یابد. هنگامی که قصد انتخاب و خرید رم برای سیستم خود را دارید، باید سازگاری و هماهنگی آن با مادربرد را به دقت در نظر بگیرید.

موارد مختلف دیگری در اسمبل کردن یک سیستم می توانند اهمیت بالایی داشته باشند. به عنوان مثال هارد یا مکان ذخیره سازی اطلاعات و داده ها در ظرفیت های مختلف تولید و به بازار عرضه می شوند. توجه داشته باشید برای نگهداری از اطلاعات و داده های خود، استفاده از هارد دیسک با حجم بالا، اهمیت زیادی خواهد داشت. امروزه هارد و سخت افزارهایی مانند اس اس دی با ظرفیت بسیار بالا، عملکردی فوق العاده می توانند انتخاب و خریداری شوند.

سعی کنید برای خرید مانیتور نیز گزینه ای انتخاب کنید که از مدت زمان پاسخگویی مناسبی برخوردار باشد و تصاویر را با بالاترین کیفیت به شما نشان دهد.

انتخاب درست قطعات

هنگامی که قصد دارید یک رایانه را اسمبل کنید، باید قطعات را با حساسیت و دقت بالایی انتخاب نمایید. انتخاب سخت افزارهای مختلف نیاز به بررسی قطعات دیگر داشته و سازگاری آنها با همدیگر از اهمیت بالایی برخوردار است. چک کردن سازگاری قطعات و همخوانی آنها با یکدیگر می تواند کمک کند تا عملکردی بهینه از سیستم جمع آوری شده دریافت کنید.

به عنوان مثال اگر مادربرد شما از استانداردهای مدرن بهره برده و فناوری ساخت آن از مدل DDR4 باشد، هنگام خرید رم باید دقت کنید که گزینه انتخاب شده با این مدل از مادربرد سازگاری داشته باشد. در کنار این مورد که برای انتخاب درست قطعات همواره به آن تاکید می شود، همخوانی توان و قدرت سخت افزارها نیز اهمیت بالایی خواهد داشت. به عنوان مثال سیستم گیمینگی که از کارت گرافیک فوق العاده قدرتمند بهره می برد هنگام انتخاب و خرید رم RAM باید دقت شود که گزینه های انتخاب شده متناسب با توان سیستم و کارت گرافیک باشند. به عنوان رم با ظرفیت و توان بسیار بالا نمی تواند پاسخ مناسبی به سیستم هایی که از سی پی یوهای پایین رده بهره می برند ارسال کند.

شاید سخت ترین انتخاب برای اسمبل کامپیوتر، مادربرد یا سی پی یو عنوان شود. در واقع شما باید توان قطعات سخت افزاری دیگر را متناسب با قدرت پردازنده در نظر بگیرید. علاوه بر این مادربرد های مدرن و پیشرفته امروزه قابلیت پشتیبانی از رم با ظرفیت بسیار بالا را خواهند داشت.

سازگاری قطعات با یکدیگر

تشخیص سازگاری قطعات کامپیوتر برای اسمبل سیستم با اهمیت بسیار بالایی مورد تاکید قرار می گیرد. تست های مختلفی برای سازگاری قطعات کامپیوتر معمولا بیان می‌شوند. اگر تصمیم به خرید کیس اسمبل شده گرفته‌اید و قصد دارید سخت افزارهای مختلف را خریداری کنید، دقت کافی برای سازگاری قطعات با یکدیگر را مد نظر قرار دهید. اگر قطعات انتخاب شده با همدیگر سازگاری و همخوانی نداشته باشند، در بسیاری از مواقع سیستم شما عملکرد مناسبی از خود نشان نداده و یا در برخی شرایط قابلیت اجرا نخواهد داشت. سازگاری مادربرد، پردازنده، رم و کارت گرافیک نسبت به موارد دیگر اهمیت بالاتری خواهند داشت. امروزه مادربردها در شکل های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. برندهای معتبر سعی در به روزرسانی محصولات خود دارند. به همین علت خرید مادربرد و انتخاب سایر قطعات متناسب با قدرت و کیفیت این سخت افزار از نکات کلیدی در اسمبل کامپیوتر محسوب می شود.

ابزارهای مورد استفاده در اسمبل کامپیوتر

هنگامی که قصد اسمبل کردن یک کامپیوتر را دارید، ابزارهای مختلفی می‌توانند به کمک شما آمده و در انتخاب قطعات، کمک حال شما باشند. پیشرفت در زمینه ارائه خدمات بر بستر اینترنت به شما کمک می کند تا با استفاده از ابزارهای آنلاین بتوانید فرآیند انتخاب و خرید قطعات را با دقت بالایی طی کنید.

این ابزارها با بررسی بخش های مختلف یک سیستم، همخوانی و سازگاری آنها را به شما بیان می‌کنند. یکی از ابزارهای موجود در بستر اینترنت، وب سایت PCPartPicker محسوب می شود. این ابزار آنلاین به خوبی می تواند پایگاه داده های عظیم خود را بررسی کرده و سیستم مناسب را به شما معرفی کند.

اگر قصد استفاده از یک ابزار دیگر را دارید و به دنبال یک وب سایت تخصصی هستید، می توانید Logical Increments را به دقت تحت نظر بگیرید. استفاده از ابزارهای مختلف به خوبی می توانند شما را در اسمبل کردن کامپیوتر یاری کنند.

آموزش نصب سی پی یو بر روی برد

خرید سی پی یو از مهمترین بخش های اسمبل کردن کامپیوتر شناخته می شود. هنگامی که خرید خود را انجام دادید و قصد دارید این سخت افزار را بر روی مادربرد خود نصب کنید، باید فرآیند مورد نظر را با دقت و دانش بالایی طی کنید. برای نصب پردازنده، مادربرد را بر روی صفحه ای مناسب قرار دهید. سعی کنید مادربرد را بر روی فرش یا سطوح ناهموار نگذاشته تا قطعات حساس موجود در آن دچار ایراد نشوند. پردازنده را برداشته و شیارهای راهنما را طبق جهت سوکت ها درون محفظه قرار دهید. فراموش نکنید سی پی یو بدون مشکل در محفظه خود به راحتی سوار می شود. به همین علت از اعمال فشار جداً خودداری کنید.

اهرم محفظه را به طرف مرکز پردازنده ببندید. اگر نیاز به فشار برای بستن این اهرم بود، به مقدار ناچیزی سعی کنید این عمل را انجام دهید.

نحوه جا زدن فن سی پی یو

با توجه به اینکه خنک سازی سی پی یو از اهمیت بالایی برخوردار است، سعی کنید مایع حرارتی یا Thermal Paste را به مقدار مناسب بر روی پردازنده قرار داده و به وسیله یک پیچ گوشتی، فن خنک کننده پردازنده را بر روی مادربرد نصب کنید.

فن های خنک کننده با توان و قدرت بالا به خوبی می توانند دمای پردازنده را به مقدار مناسب کاهش دهند.

نصب رم بر روی برد

اگر برای خرید رم به گزینه نهایی رسیده‌اید، باید برای اسمبل کردن کامپیوتر نصب آن را انجام دهید. به مانند انتخاب و خرید رم، قرار دادن آن بر روی مادربرد نیز نسبت به قطعات دیگر به سادگی امکان پذیر است. فراموش نکنید برای خرید رم، سازگاری آن را با قطعات دیگر در نظر گرفته و قدرت و توان گزینه انتخاب شده را نیز به خوبی مورد بررسی قرار دهید. امروزه رم ها در شکل های مختلف و سازگار با پردازنده های اینتل و amd تولید و به بازار عرضه می شوند.

متناسب با مادربرد خریداری شده، رم را باید در شکل ها و مدل های DDR2، DDR3، DDR4 و DDR5 خریداری کنید. علاوه بر این امروزه نسل جدید مادربردها نیز با قدرت و کیفیت بالا، قابلیت استفاده به عنوان ابر رایانه ها را دارند. برای نصب رم بر روی مادربرد ابتدا این قطعه را بر روی اسلات، تنظیم نمایید. فراموش نکنید شکاف مربوطه یا مکان اسلات با رم خریداری شده همخوانی داشته باشد. دو ضامن که در دو طرف مکان جایگذاری گرفتن رم قرار دارند را به طرف بیرون فشار دهید.

اکنون رم را وارد اسلات کنید و به مقدار لازم، فشار اعمال نمایید. اگر زبانه های آن به مقدار مناسب در مکان مورد نظر فرو رفته باشند، ضامن های موجود به صورت خودکار بسته می شوند. این نکته را فراموش نکنید اگر رم به صورت مناسب در مکان خود قرار نگیرد هنگام روشن کردن سیستم، هیچگونه تصویری به شما نمایش داده نمی شود.

چند مدل هارد داریم و چگونه بر روی مادربرد نصب می شوند؟

اغلب کاربران تاکنون تنها نام هارد و سخت افزارهای مختلف برای ذخیره سازی اطلاعات را شنیده اند. با این حال اطلاعات کافی در مورد هارد در اختیار ندارند. پیشرفت در زمینه تولید تجهیزات و قطعات سخت افزاری موجب شده که امروزه برای ذخیره‌سازی داده‌ها و اطلاعات، انواع مختلفی از هاردها پیش روی شما قرار داشته باشند.

هارد دیسک های معمولی که از جمله پرکاربردترین گزینه ها شناخته می شوند، درون کیس قرار گرفته و بر روی مادربرد به صورت مستقیم به دیسک کنترل نصب خواهد شد. انواع مختلفی از هاردها با توجه به نیاز کاربران می توانند انتخاب و خریداری شوند.

به عنوان مثال هارد ULTRA ATA یکی از گزینه‌های پرکاربرد در این زمینه محسوب می شود. علاوه بر این هارد SATA به واسطه ساز و کار فوق‌العاده که دارد و اغلب سیستم‌عامل را پشتیبانی می کنند، می توانند گزینه های کاربردی بیان شوند. این نوع هارد با سایز ۳.۵ اینچ برای کامپیوترهای دسکتاپ و سایز ۲.۷۵ برای لپ تاپ ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. فرآیند انتقال در این نوع هارد از روش سیگنال سریال ها پیروی می کند.

نوع دیگری از هاردهای موجود در سیستم‌های کامپیوتری، هارد اس اس دی محسوب می‌شوند. خرید هارد اس اس دی می‌تواند برای کاربران مزایای گسترده‌ای داشته باشد. به عنوان مثال این نوع هارد سرعت بسیار بالاتری نسبت به هارد دیسک معمولی یا HDD از خود نشان خواهد داد. در کنار این، برای خرید هارد دیسک می توانید مدل های دیگری مانند NVMe و هارد دیسک SAS را بررسی کرده و انتخابی مناسب داشته باشید.

اگر قصد نصب هارد دیسک بر روی مادربرد را دارید و به دنبال اسمبل کردن کامپیوتر هستید، به راحتی می توانید این عمل را انجام دهید. فراموش نکنید مهمترین کار برای نصب هارد بر روی pc، خاموش کردن کامپیوتر و از برق بیرون کشیدن آن محسوب می شود.

مکان تعبیه شده برای نصب هارد در درون کیس کاملاً مشخص است. هارد را در جای مناسب قرار داده و بیچ های آن را محکم ببندید. توجه داشته باشید هاردهای جدید امروزه با استانداردهای خاص و پشتیبانی از کابل SATA می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

برای جا زدن هارد در مکان تعبیه شده به صورت کشویی می توانید این امر را انجام دهید. پس از طی کردن این مراحل می توانید کابل های موجود به عنوان کابل برق یا منبع تغذیه و کابل دیگر را که کابل ساتا است را در پورت های تعبیه شده نصب کنید.

کارت گرافیک چطور روی مادربرد نصب می شود

همانگونه که عنوان کردیم، خرید مادربرد از دیگر نکات مهم برای اسمبل کردن کامپیوتر شناخته می شود. با توجه به اینکه کارت گرافیک تاثیر مستقیم بر عملکرد سیستم داشته و کیفیت کار را برای افراد حرفه‌ای تضمین می کند، هنگام خرید دقت بالایی به خرج دهید.

به مانند سایر قطعات، نصب کارت گرافیک بر روی مادربرد نیز با طی کردن مراحلی به راحتی برای شما امکان پذیر است. برای اسمبل کردن کامپیوتر، قطعات را به صورت اصولی در مکان مورد نظر قرار دهید. پس از خارج کردن کارت گرافیک از بسته‌بندی سعی کنید این سخت افزار را از گوشه بگیرید. لمس بخش‌هایی از کارت گرافیک ممکن است موجب ایجاد خرابی در این سخت افزار شود. کارت گرافیک را در اسلات PCI Express قرار دهید. این اسلات معمولاً در پایین مادربرد قرار می‌گیرد. پس از قرار دادن کارت گرافیک در مکان مورد نظر فشار کمی برای جا زدن آن نیاز خواهد بود.

با اعمال فشار مورد نظر، قفل کوچکی که در این بخش تعبیه شده در جای خود قرار خواهد گرفت و صدای تق مانند به گوش شما شنیده می شود.

اکنون می توانید پیچ موجود برای اتصال کارت گرافیک به بدنه کیس که همراه آن وجود دارد را محکم ببندید. با طی کردن این مراحل می توانید کابل های مختلف مانند HDMI و DVI را به کارت گرافیک متصل کنید.

انتخاب پاور با توان مناسب

خرید پاور از آن جهت حساسیت دارد که عدم عملکرد صحیح آن موجب ایجاد خسارت به بخش‌های دیگر سیستم می‌شود. هنگامی که قصد اسمبل کردن کامپیوتر را دارید، برای خرید منبع تغذیه گزینه ای انتخاب کنید که با توان مناسب بتواند انرژی مورد نیاز سخت افزارهای دیگر را تامین کند. مهمترین گام برای خرید پاور یا منبع تغذیه، بررسی قدرت خروجی و توان مورد نیاز محسوب می‌شود. امروزه پاورها در بازار طیف گسترده‌ای از توان ها را از ۲۰۰ تا ۱۸۰۰ وات به شما ارائه خواهند داد. همواره تاکید می شود برای انتخاب و خرید منبع تغذیه گزینه ای را انتخاب کنید که توان بسیار بالاتری نسبت به توان مورد نیاز کامپیوتر شما از خود تولید می کند. به عنوان مثال اگر سیستم شما نیاز به استفاده از یک پاور با ۳۰۰ وات قدرت دارد، سعی کنید محصول انتخاب شده توسط شما با قدرت بالاتر تا ۶۰۰ وات به کار گرفته شود.

در کنار این موارد، بررسی کانکتورهای مورد نیاز و خرید یک پاور با راندمان بسیار بالا نیز می تواند به شما در انتخابی مناسب کمک کند. تعداد ریل ها را بررسی کنید و انتخابی مناسب از این جهت نیز داشته باشید.

پاور ها در سه شکل فول ماژولار، غیر ماژولار و نیمه ماژولار تولید و به بازار عرضه می‌شود. پاور غیر ماژولار به پاوری گفته می شود که کابل های خروجی آن به صورت کامل در بدنه فیکس خواهند شد. این نوع پاور به گونه ای تولید می شود که کابل های موجود در آن به برد پاور متصل می شوند. پاورهای فول ماژولار موجب اسمبل کردن یک سیستم کاملاً تمیز برای شما خواهند شد. در کنار این موارد پاورهای نیمه ماژولار عملکردی بین مدل های غیر ماژولار و فول ماژولار از خود نشان می دهند.

خرید اقساطی سخت افزار کامپیوتر

اسمبل کردن کامپیوتر با کسب اطلاعات کافی در مورد سخت افزار های مختلف به راحتی امکان پذیر است. با توجه به اینکه خرید سخت افزار کامپیوتر باید با حساسیت بالایی صورت پذیرد، هنگام انتخاب بخش های مختلف سیستم دقت و حساسیت بالایی به خرج دهید. امروزه برندهای مختلف، قطعات سخت افزاری خود را با توان بالا تولید و به بازار عرضه می کنند. مجموعه رایانو با ارائه اطلاعات کافی به شما کمک می کند تا برای اسمبل کردن سیستم به راحتی بتوانید عمل کنید. اگر به دنبال خرید قطعات سخت افزاری کامپیوتر هستید و قصد دارید این محصولات را به صورت اقساطی تهیه کنید، می توانید از خدمات ارائه شده در فروشگاه اینترنتی رایانو بهره ببرید.

۵
از ۵
۱۲ مشارکت کننده
پیشنهاد ویژه

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید